Încetarea existenţei societăţilor comerciale ca persoane juridice presupune parcurgerea a doua etape: dizolvarea şi lichidarea.
Operaţiunile care se efectuează în situaţia dizolvării si lichidarii societăţii comerciale sunt :
1. Inventarierea şi evaluarea elementelor de activ şi de pasiv ale societăţilor comerciale care urmează sa se lichideze, înregistrarea rezultatelor inventarierii şi ale evaluării, efectuate cu aceasta ocazie;
2. întocmirea situaţiilor financiare de către societăţile comerciale care urmează sa se lichideze
3. Stabilirea de către adunarea generală a actionarilor sau a asociaţilor a operaţiunilor care urmează sa fie efectuate de către lichidator în numele societăţii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vânzarea imobilizarilor şi a stocurilor, încasarea creanţelor, a investiţiilor financiare pe termen scurt etc);
5. Achitarea datoriilor societăţii comerciale către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi a celorlalte obligaţii sociale către alte fonduri, salariaţi şi alţi terţi;
6. Stabilirea rezultatului lichidării (profit sau pierdere);
7. Calcularea, reţinerea şi virarea impozitului pe profit/venit şi a impozitului pe dividende în urma acţiunii de dizolvare/lichidare:
8. Întocmirea bilanţului de partaj;
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societăţii comerciale, rezultat din lichidarea societăţii comerciale, în funcţie de:
a) prevederile statutului şi/sau ale contractului de societate;
b) hotărârea adunării generale a actionarilor/asociaţilor, consemnată în registrul şedinţelor adunării generale;
c) cota de participare la capitalul social.
Partajul consta în împărţirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, între actionarii sau asociaţii societăţii comerciale.
Operaţiunile care se efectuează în cazul în care societatea comercială intra în faliment:
Aceste operaţiuni, care se efectuează în conformitate cu procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, cu modificările ulterioare, sunt:
1. sigilarea şi conservarea bunurilor care fac parte din averea societăţii comerciale;
2. inventarierea şi evaluarea elementelor de activ şi de pasiv ale societăţii comerciale, înregistrarea rezultatelor inventarierii şi ale evaluării, efectuate cu aceasta ocazie. Lichidatorul va angaja în numele debitorului un evaluator care va evalua bunurile din averea debitorului în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.
3. întocmirea situaţiilor financiare de către societăţile comerciale care urmează sa se lichideze
4. vânzarea bunurilor perisabile sau supuse deprecierii iminente;
5. vânzarea bunurilor importante din averea debitorului (terenuri, fabrici, instalaţii) cat mai avantajos şi cat mai repede, cu acordul prealabil al creditorilor;
6. depunerea la banca, în contul debitorului, a sumelor realizate din vânzarea bunurilor;
7. stabilirea, potrivit legii, a masei pasive;
8. distribuirea sumelor realizate din lichidare, potrivit planului de distribuire între creditori, în ordinea prevăzută de lege;
9. Întocmirea şi aprobarea raportului final;
10. întocmirea situaţiilor financiare finale.
Dacă lichidarea se prelungeşte peste durata unui exerciţiu financiar, lichidatorii sunt obligaţi sa întocmească situaţiile financiare anuale ale societăţilor comerciale care îşi încetează activitatea.